środa, 24 lipca 2013

Dlaczego nie realizujesz świetnych pomysłów? #1


Zastanowiłeś się już, co sprawia, że nie realizujesz wszystkich tych świetnych i kreatywnych pomysłów, które przychodzą Ci do głowy?

Nawet jeśli nie masz na to jeszcze żadnego konkretnego wytłumaczenia, z pewnością jesteś w stanie przypomnieć sobie myśli (argumenty), które pojawiały się w Twojej głowie w momencie, kiedy rezygnowałeś z podjęcia się czegoś, na czym bardzo Ci zależało.

Dzisiejszy wpis poświęcony będzie jednej z takich właśnie myśli.

"Nie osiągnę tego, bo jestem za młody."

Jestem za młody, żeby dostać świetną pracę, 
jestem za młody, żeby awansować na to stanowisko, 
jestem za młody, żeby wymyślić coś, co może zmienić życie wielu ludzi,
jestem za młody, żeby zabierać głos w tej dyskusji,
jestem za młody, żeby rywalizować ze starszymi (bardziej doświadczonymi) niż ja,
jestem za młody, więc z pewnością wcale tego nie rozumiem,
jestem za młody, więc nie będą mnie traktować poważnie.

Miałeś kiedykolwiek takie myśli? Jeśli tak, ten wpis jest w sam raz dla Ciebie! Jeśli nie - czytaj dalej, bo poznasz inspirujące przykłady młodych osób, którym wiek nie przeszkodził w zrealizowaniu naprawdę niesamowitych planów.


Zacznijmy od przykładu.
Twoją perspektywą może być chęć aplikowania o pracę, o której zawsze marzyłeś. Jeśli obawiasz się, że jesteś za młody i stawia Cię to na przegranej pozycji, prawdopodobnie w Twojej głowie powstała któraś z poniższych równości:

Młodość=niedojarzłość
Młodość=brak doświadczenia
Młodość=niewystarczające umiejętności
Młodość=infantylność
Młodość=niezrozumienie rzeczywistości

Trenerzy na szkoleniach posługują się często różnymi przykładami, które mają pozwolić Ci na coś, co nazywa się zmianą perspektywy. Są nimi np. rysunki przedstawiające w rzeczywistości coś zupełnie innego niż wydaje się na pierwszy rzut oka. Generalnie aby zmienić perspektywę (bez względu na sytuację) konieczny jest pewien dystans. Nie przedstawię Ci teraz żadnych rysunków, ale zasugeruję, być na moment całkowicie zapomniał o pracy i swoim CV.
Pomyśl o młodości jako takiej. Z czym Ci się ona kojarzy?

Może okaże się, że:

Młodość=niedojarzałość entuzjazm
Młodość=brak doświadczenia świeże spojrzenie
Młodość=niewystarczające umiejętności gotowość do uczenia się i podejmowania wyzwań
Młodość=infantylność kreatywność
Młodość=niezrozumienie rzeczywistości inna perspektywa, lepsze osadzenie we współczesnych realiach

Jak widzisz, to nie cyfry w Twojej metryczce stanowią blokadę, a to, co Twój umysł z nimi utożsamia.

Możesz też niestety stwierdzić, że nie ma znaczenia, gdzie Ty sam postawisz znak równości, skoro w głowach wielu ludzi, z którymi przyjdzie Ci w życiu obcować może być zakorzeniony pierwszy ze schematów.

Ale zapamiętaj jedną rzecz: jeśli dla kogokolwiek argumentem przeciwko Twoim szansom na bycie w czymś naprawdę świetnym jest to, w którym roku się urodziłeś, to znaczy, że temu komuś brak jakichkolwiek argumentów (lub zwyczajnie się Ciebie obawia).

Innymi słowy nadal jesteś świetny :)

Chciałabym teraz przedstawić Ci trzy (zupełnie różne) inspirujące przykłady młodych ludzi, którzy zrobili w życiu coś naprawdę fajnego.

Jack Andraka.
[przeczytaj jeśli kiedykolwiek pomyślałeś: jestem za młody, żeby wymyślić coś, co może zmienić życie wielu ludzi]

15-latek, który wynalazł innowacyjną metodę diagnozowanią raka trzustki. Większość z 200 naukowców, do których skierował prośbę o udostępnienie laboratorium do badań, odmówiła. Kiedy w końcu jeden z naukowców z John Hopkins University zainteresował się chłopakiem, po kilku miesiącach współpracy powstał test, który jest 100-krotnie efektywniejszy od obecnie stosowanych metod, działa kilkudziesięciokrotnie szybciej i kosztuje... 3 centy.
Polecam obejrzeć prezentację Jacka na konferencji TED (swoją drogą zwróćcie uwagę na niespotykaną wręcz w tym wieku umiejętność prowadzenia prezentacji!).




Karol Dębkowski
[przeczytaj jeśli kiedykolwiek pomyślałeś: jestem za młody, żeby dostać świetną pracę lub jestem za młody, żeby awansować na to stanowisko]


Najmłodszy broker ubezpieczeniowy w Polsce i Kierownik do spraw Rozwoju Biznesu w międzynarodowej korporacji - i to jeszcze przed ukończeniem studiów licencjackich!

W jaki sposób? To z pewnością wyjaśni Ci ogromna porcja inspiracji, którą Karol serwuje regularnie na swoim blogu.
http://www.przedsiewez.pl/


Bardzo polecam!


Kid President
[przeczytaj jeśli kiedykolwiek pomyślałeś: jestem za młody, żeby zabierać głos w tej dyskusji]

Urodził się w 2003 roku i niedługo później postanowił "uczynić świat mniej nudnym". Myślisz, że to za wysoka poprzeczka dla dziecka? A może już o nim słyszałeś? To bardzo prawdopodobne, bo film "A Pep Talk" zdobył na Youtube ponad 27 milionów wyświetleń.



I co o tym myślisz?

Nadal uważasz, że jesteś za młody, by dostać tę pracę?

Pamiętaj, że nigdy nie będziesz już tak młody jak w tym momencie.
Może warto to jakoś wykorzystać?
Ostatecznie - co masz do stracenia?

Pozdrawiam,
Głos z OFF-u

7 komentarze:

  1. Zawsze wszystko zaczyna się i kończy na naszym mózgu. Ostatnio sporo filmów, jak i zwyczajnych seriali kładzie na to nacisk.
    Czekałem bardzo na ten wpis i będę czekał na kolejne, ponieważ takich opisów i dobrych poradników dla zabłąkanych potrzeba!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A możesz polecić coś konkretnego z filmów i seriali związanych (choćby luźno) z tym, co napisałeś? Chętnie obejrzę :)
      A co do bloga, to miło mi, że go czytasz - mam nadzieję, że kolejne wpisy również będą budziły tak pozytywną reakcję. Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Oj pewnie znasz, tylko teraz zamotałem Ci w pamięci:)
      Na przykład weźmy pod uwagę Magię Kłamstwa, gdzie facet potrafi zauważyć kłamstwo, ponieważ mózg drugiej osoby nie wytrzymuje ciśnienia.
      Jeśli nie oglądałaś - polecam! Jeśli oglądałaś - mam naddzieję, że się nie mylę :)

      Usuń
  2. Bardzo fajny tekst, każdą "wadę" można obrócić w "zaletę"- "jestem leniwy, ale dzięki temu odnajduję najprostsze rozwiązania". Tylko co kiedy wszyscy uważają Cię za mało ambitną, bo nie chcesz być dyrektorem korpory, tonąć w mamonie i zaharowywać się jak wół? Mam wrażenie, że w dzisiejszym świecie miarą sukcesu jest ilość pieniędzy/stanowisko w dużej firmie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam podobne podejście, zawsze możesz być za młody, za stary a problem jest taki ze sami siebie katujemy takim myśleniem, tylko ci którzy sami się nie ograniczają mają szansę na sukces.

    OdpowiedzUsuń